CO2 Balance

Vi har slagit oss ihop med CO2 Balances afrikanska projekt "Energieffektiva spisar" (Efficient Stove Project) och på så vis har vi bidragit till att både förbättra livet för människor och reducera koldioxidutsläppen.

Lite bakgrund

CO2 Balance in action

CO2 Balance finansierar projekt över hela världen som syftar till att absorbera eller förhindra utsläpp av koldioxid. Vi har jobbat med lokala befolkningsgrupper via ett projekt i Kenya för att byta ut de öppna eldstäderna man använder för matlagning mot energieffektiva spisar. Våra energieffektiva spisar är helt och hållet tillverkade i Östafrika och använder sig av vad man kallar ”Rocket stove”-teknik som erbjuder bra balans mellan kostnad, livslängd och effektivitet.

Sedan initiativet sjösattes har vi kompenserat för mer än 3 000 ton koldioxidutsläpp genom att bygga 300 spisar i Kwale-distriktet i Msambweni-regionen i Kenya.

Miljöfördelar

Den främsta fördelen med de energieffektiva spisarna handlar om att behovet av ved för matlagning minskats. Dataanalys avslöjar att familjer med ”Rocket Stove” minskar sin förbrukning av ved med 50 %, vilket leder till

Sociala fördelar

CO2 Balance in action

Människor behöver inte lägga så mycket tid på att samla in ved, och får därför mer tid över till att umgås – och det är alltid positivt!

I stadsområdena måste man köpa ved, så nu kan de pengarna användas till att handla mat och kläder i stället.

Hälsofördelar

Världshälsoorganisationen uppger att det är lika farligt att laga mat över öppen eld som att röka två paket cigaretter om dagen! Deras studie visar att "mördaren i köket" låg bakom 1,6 miljoner dödsfall i Afrika under 2002.

Att laga mat på en energieffektiv spis går mycket snabbare och är lättare och billigare än på en öppen eldstad.

CO2 Balance in action

“Jag är så lycklig och tacksam för min spis. Det är en jättebra spis. Jag kan laga mat mycket bättre än med min gamla eldstad och det går mycket fortare. När alla mina barn och alla deras barn kommer hem kan jag slå på spisen, och när de har gjort undan sina sysslor och pratat färdigt så är maten redan färdig. Så snabbt! Och maten blir mycket god och varm. Jag behöver så lite ved för att kunna servera dem mat. De är lyckliga och de är inte hungriga. Och jag är också lycklig”. Mamma Mzee

Our Recycling Beliefs

Ta reda på mer om hur vi ser på återvinning